قبل از بررسی لایم استون قهوه ای یا چوب گردو، ابتدا به بررسی کلی لایم استون ها می پردازیم،

لایم استون چیست و چگونه  تشکیل میشود؟

لایم استون ها از دسته سنگ های جوان رسوبی محسوب میشوند. لایم استون ها را میشود جزو سنگ های اهکی دانست .

سنگ های اهکی دارای دو منشا تشکیل میباشند:

1-بارش بیوژنیک از اب دریا

2- حمل نقل مکانیکی وفرسایش و رسوب گذاری تشکیلات آواری

 

منبع تشکیل لایم استون ها

مجاورت انواع مواد معدنی و فلزی در هنگام تشکیل و رسوب گذاری در شکل و نوع رنگ این نوع سنگ های رسوبی تاثیر گذار بوده است. عوامل مختلفی از جمله فشار های حاصل از تکتونیک، مجاورت های حرارتی مواد مذاب بیرون زده و دیگر عوامل در میزان دگرگونی و فشردگی و نوع دانه بندی سنگ های رسوبی اثرگذار بوده است .

فشار های لایه ها بر سطوح رسوب گذاری شده و فشار حاصل از انباشتگی منجربه دگرگونی لایم استون ها شده است هرچقدر نوع دگرگونی حاصل از فشار مکانیکی و حرارت مجاورتی، دمای بیش تری ایجاد کرده این دگرگونی کریستالی تر شده است و انواع ماربل ها را تشکیل داده است  بنابر این منبع تشکیل لایم استون ها و ماربل ها در طبیعت  یکسان میباشد .

هرچه  در طول این دگرگونی  به عقب برگردیم  از لایم استون های سست تر به لایم استون های فشرده تر و از ماربل های سست تر به ماربل های فشرده تر میرسیم .

لایم استون های سست و فشرده

لایم استون های بسیار سست عموما تبدیل به پودر سنگ میشوند و بیش تر مصارف صنعتی به غیر از مصرف صنعت سنگ  دارند  و در دسته  سنگ های ساختمانی کاربرد ندارند. لایم استون های فشرده تر که بافت یک پارچه پیدا کرده اند  به لحاظ جذب آب  بالا و مقاومت فشاری کمتر نسبت به انوع ماربل های فشرده ،محدودیت های مصرف را در جایگاه استفاده  در ساختمان دارند که طراحان و معماران سنگ  با در نظر گرفتن این محدودیت ها  جای مناسبی را در ساختمان  برای آنها در نظر میگیرند .همچنین در صنعت فراوری سنگ استفاده این نوع سنگ ها به عنوان شمش وقطعات  کلفت تر با فینشینگ های خاص الهام بخش طبیعت  از قبیل انواع تامبل ،چرمی  وانواع اسکرچ ها میزان اثر گذاری  در شکل فرسایشی این سنگها را کاهش داده اند .همچنین با استفاده از پیشرفت  علم در صنعت  پتروشیمی پوشش های مقاوم کننده سطح سنگ ها بر اثر فرسایش نفوذ آب و همچنین اثر گذاری شیمیایی جریان هوا و نور خورشید را نیز کاهش داده اند.

لایم استون چوب گردو چیست؟

سنگ چوب گردو یک لایم استون  فشرده نزدیک به ساختار مرمریت ها میباشد. شباهت زیبای این سنگ  به چوب گردو و مقاومت بالا منجر شده تا مورد استقبال معماران و طراحان برجسته برای استفاده  در قسمت های مختلف ساختمان در معماری داخلی و خارجی ساختمان قرار گیرند. این نوع سنگ قابلیت انواع  فینیشینگ های فراوری ازقبیل سابیده ، چرمی ، آتشی و اسکرچ ها در ابعاد پارکتی تا قطعات بزرگ و تراش در احجام سنگی را دارا میباشد .

مزایا و معایب

لایم استون ها به دلیل ساختار دانه بندی مخصوص خود در مقابل سرما و گرما مقاومت بالایی دارند. ولی نقطه ضعف آنها جذب آب و میزان فرسایش و اثرپذیری  محیطی آنها میباشد که امروزه  مواد مقاوم کننده پوششی  در سطح سنگ بدون  اثر گذاری در رنگ و سطح این سنگ ها این نقطه ضعف را پوشش داده است.

استفاده از این نوع سنگ ها علاوه بر مزیت انتخاب یک متریال طبیعی و مقاوم با طبیعت زیبای سنگ  ، لطافت زیبایی  یک معماری  شبیه به چوب را به ساختمان شما هدیه میدهد .خطر اشتعال چوب راندارد و همچنین بدون این که درختی بریده شود و به جنگلی آسیب برسد و از افزایش  اکسیژن مورد نیاز زمین بکاهد به ساختمان شما زیبایی کامل استفاده از چوب را نشان میدهد .

با انتخاب این محصول تمام مزایای استفاده از یک سنگ طبیعی و طراحی نزدیک به چوب را همزمان تجربه خواهید کرد. برای استفاده از این سنگ  در بیرون از ساختمان  بهتر است از فراوری های متنوعی به غیر از پولیش استفاده کنید ، تا دوام و حفظ زیبایی آنرا برای سال های طولانی افزایش دهید این سنگ در دو مدل بی موج و موج دار فراوری میشود و هر کدام نسبت به سلیقه و طراحی در ساختمان جذابیت های منحصربه فردی را به ساختمان شما می افزاید.

اگر چه  لایم استون قهوه ای  در نقاط مختلفی از دنیا یافت میشود  ولی لایم استون قهوه ای ،با امواج  سایه و روشن  که تداعی کننده طرح چوب گردو باشد بسیار نادر و کمیاب است . خطوط سایه روشن ، قهوه ای تیره و خاکستری (سنگ چوب گردو) ترکیبی از نقوش زیبای طبیعت است  که به معماران کمک  میکند فضای دلنشین و جذابی را در ساختمان به تصویر بکشند و طبیعت را واضح و پرنمود درساختمان شما امضا کنند .

جهان صنعتی نظم هارمونیک انسان ها را به خطر انداخته است استفاده از معماری سبز والهام بخش از طبیعت درمانگر بخشی از درهم ریختگی معنوی در محل زندگی ما  خواهد بود . در افسانه های یونان دیونیزوس عاشق کاریا میشود و زمانی که کاریا میمیرد دیونیزوس  که خدای باروری،شراب ،موسیقی و شعر است او را به صورت درخت گردو در می آورد. این درخت در یونان باستان به دختر عقل مشهور بود و همچنین با الهه ی ارتیمیس و ازاین رو با باروری عشق و ازدواج متصل شد . تمام طبیعت شعوری آگاه و انتقال دهنده عشق و پیام آور و پیامبر صلح طبیعت در خدمت یک دیگر است و انسان نیز متصل به نظم بهم پیوسته ی ذرات عالم است. انتخاب مواد طبیعی در ساختمان که احساس طبیعت را در ما زنده نگه دارد . روح ما را در نظم و آرامش و تجربه ی لذت خواهد برد. 

علیرضا مصفی

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

Copyright © 2023 Maleki Stone Factory

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

Copyright © 2023 Maleki Stone Factory

× WhatsApp